Wprowadzenie do języka C#
1. Czym jest C#?
- C# (czytaj: C sharp) – nowoczesny, obiektowy język programowania stworzony przez firmę Microsoft w ramach platformy .NET.
- Został zaprezentowany w 2000 roku jako część środowiska .NET Framework i szybko stał się jednym z głównych języków w ekosystemie Microsoftu.
- Łączy w sobie cechy języków takich jak C, C++ i Java, oferując prostotę, bezpieczeństwo typów i bogaty zestaw bibliotek.
2. Główne cechy C#
- Język obiektowy – oparty na paradygmacie programowania obiektowego (klasy, dziedziczenie, polimorfizm, enkapsulacja).
- Silne typowanie – kompilator wymaga zgodności typów danych, co zmniejsza liczbę błędów.
- Nowoczesna składnia – czytelna i przyjazna, podobna do Javy czy C++.
- Automatyczne zarządzanie pamięcią – dzięki mechanizmowi Garbage Collector programista nie musi ręcznie zwalniać pamięci.
- Bezpieczeństwo – język ogranicza bezpośredni dostęp do pamięci, co minimalizuje ryzyko błędów.
- Wieloplatformowość – dzięki .NET 5/6/7 (Core) można pisać programy działające na Windows, Linux i macOS.
- Wsparcie dla programowania asynchronicznego – słowa kluczowe
asynciawaitułatwiają pisanie aplikacji responsywnych i wielowątkowych. - Interoperacyjność – C# potrafi współpracować z bibliotekami napisanymi w innych językach.
3. Platforma .NET i środowiska pracy
- .NET Framework – starsza wersja, działa głównie na Windows.
- .NET (Core, od wersji 5 wzwyż) – nowoczesna, wieloplatformowa implementacja.
- Mono – open-source’owa implementacja .NET, wykorzystywana np. w Unity.
- Najpopularniejsze środowiska:
- Visual Studio (pełna wersja, bogate funkcje dla programistów).
- Visual Studio Code (lekki edytor z rozszerzeniami C#).
- JetBrains Rider (alternatywa komercyjna).
4. Pierwszy program w C#
Przykładowy kod „Hello, World!”:
Wyjaśnienie:
using System;– import przestrzeni nazw (namespace) z klasami do obsługi konsoli.class Program– definicja klasy, w C# wszystko znajduje się w klasach/strukturach.static void Main()– punkt wejścia programu.Console.WriteLine()– metoda wypisująca tekst na ekran.
5. Podstawowe typy danych
- Typy proste:
int,double,float,bool,char. - Typ
string– do przechowywania tekstu. - Typ
var– zmienna, której typ zostanie wywnioskowany przez kompilator. - Typy nullable:
int?(oznacza, że może być liczbą lubnull).
Przykład:
6. Struktury programistyczne
Instrukcje warunkowe
Pętle
7. Programowanie obiektowe w C#
Przykład klasy i obiektu:
8. Zalety nauki C#
- Duże wsparcie społeczności i dokumentacji.
- Uniwersalność – nadaje się do aplikacji desktopowych, webowych, mobilnych, gier (Unity), a nawet IoT.
- Stabilność i rozwój – Microsoft stale aktualizuje język i platformę.
- Wysokie zapotrzebowanie na rynku pracy.
9. Gdzie używa się C#?
- Aplikacje desktopowe (Windows Forms, WPF).
- Aplikacje webowe (ASP.NET Core).
- Aplikacje mobilne (Xamarin, MAUI).
- Gry komputerowe (Unity Engine).
- Usługi chmurowe (Azure).