Pętle w języku C#
1. Wprowadzenie
- Pętle służą do wielokrotnego wykonywania tego samego fragmentu kodu aż do spełnienia określonego warunku.
- Pozwalają uniknąć powtarzania kodu, zwiększają czytelność i elastyczność programu.
- W C# dostępne są:
forwhiledo-whileforeach
2. Pętla for
Składnia:
- Inicjalizacja – np.
int i = 0(wykonuje się raz przed pętlą). - Warunek – sprawdzany przed każdą iteracją (
true= kontynuacja,false= koniec). - Iteracja – najczęściej zwiększanie lub zmniejszanie licznika (
i++).
Przykład:
3. Pętla while
Składnia:
Przykład:
- Warunek sprawdzany przed wejściem do pętli – jeśli od początku
false, pętla się nie wykona ani razu.
4. Pętla do-while
Składnia:
Przykład:
- Różnica względem
while: kod wykonuje się co najmniej raz, ponieważ warunek sprawdzany jest na końcu.
5. Pętla foreach
- Służy do przechodzenia po kolekcjach, tablicach, listach.
- Bardzo czytelna i bezpieczna – nie trzeba licznika.
Składnia:
Przykład:
6. Instrukcje sterujące w pętlach
6.1. break
Przerywa działanie pętli i wychodzi z niej.
6.2. continue
Pomija resztę kodu w aktualnej iteracji i przechodzi do następnej.
6.3. goto
Może przeskoczyć do etykiety (rzadko używane, zwykle niezalecane).